MONKEY SHOULDER VED UZ ATĒNĀM


Bartending.lv informē

4.septembra pēcpusdienā William Grant & Sons viskiju vēstnieks Ansis Ancovs un Amber Distribution Latvia restorānā Koya pulcēja kopā drosmīgākos bārmeņus no trīs Baltijas valstīm uz ilgi gaidīto bārmeņu sacensību Monkey Shoulder UBC 2018 Baltijas posmu (Ultimate Bartender Challenge).

Šis pasaulē labi zināmais čelendžs pie mums notika jau otro reizi un dalībnieki īpaši nebija jāskubina. Anša aicinājumam Latvijā, Lietuvā un Igaunijā atsaucās ievērojams dalībnieku skaits – 35. UBC nolikums un veicamie uzdevumi ir izstrādāti, lai iespējami precīzāk pārbaudītu visas bārmeņa profesijai nepieciešamās iemaņas: izveicību, zināšanas, atmiņu, precizitāti, produktu atpazīšanu utt. To arī apliecina sacensību moto SKILLS PAY BILLS.

UBC ir starptautisks konkurss, un šogad to plānots organizēt 17 valstīs. Visi veicamie uzdevumi ir vienādi visās valstīs, un pasākums noris pēc vienota plāna. Katrs dalībnieks tiek reģistrēts īpaši izveidotā interneta vietnē www.ultimatebartenderchampionship.com. Katra posma rezultāti tiek pievienoti kopējai tabulai, un sezonas beigās iespējams redzēt, kurš bārmenis ir pasaulē labākais un kļūst par UBC gada uzvarētāju, savācot augstāko punktu skaitu.

Sacensību ietvaros Rīgā arī bija ieradies Monkey Shoulder globālais vēstnieks Joe Petch un oficiālais tiesnesis Warren Lee. Kā Ansim, Džo un Vorenam labpatīk teikt: “Mēs esam nevis žūrija, bet tiesneši.” Tā arī ir, jo nevienā no disciplīnām nav nepieciešams kāda subjektīvs viedoklis. Dalībnieki, veicot visus uzdevumus, pilda īpašas formas un anketas. Tiesnešiem vien atliek vērot, lai viss noris godīgi un tam atvēlētajā laikā, un piefiksēt bārmeņu izpildīto.

UBC sastāv no sešām disciplīnām: Quiz, Tray Service, Nosing, Gros Profit, Pouring, Round Build.

Quiz – visiem dalībniekiem vienlaicīgi ekrānā tiek uzdoti 50 jautājumi par industrijas vēsturi, ievērojamiem tās pārstāvjiem un viņu sasniegumiem, par dzērienu izcelsmi un ģeogrāfiskām to vietām, kokteiļu recepšu atpazīšanu, kā arī, protams, par Monkey Shoulder. Katram jautājumam tiek atvēlētas vien 20 sekundes un doti četri atbilžu varianti. Zini vai mini, jo meklēt internetā laika nav. Par katru pareizu atbildi dalībnieks saņem 0,2 punktus. Šajā disciplīnā zinošākie izrādījās bārmeņi Vladimirs Izotovs no Igaunijas un Oskars Vārenbergs no Latvijas. Viņi pareizi atbildēja uz 44 jautājumiem un iesāka sacensības ar 6,8 punktiem.

Tray Service – bārmeņiem jādemonstrē izveicība darbā ar paplāti un atmiņa. Seši iedomāti klienti pasūta kokteiļus, bārmenim uz paplātes jāsakomplektē pasūtījums, jānogādā kokteiļi viesiem un nekļūdīgi katram jāpasniedz. Neliela posma viltība bija apkalpošanas etiķete. Proti, dāmas parasti tiek apkalpotas pirmās. Par katru pareizi izpildītu pasūtījumu dalībnieks varēja tikt pie punkta, un šī disciplīna bija pa rokai lielākajai daļai dalībnieku.

Nosing jeb aklā degustācija – desmit necaurspīdīgās glāzēs iepildītie dzērieni jāatpazīst ar ožas palīdzību vien. Uzdevuma veikšanai katram ir atvēlētas, maksimums, divas minūtes. Par katru pareizi nosauktu kategoriju piešķir 0,5 punktus. Par pareizi noteiktu zīmolu dalībnieks iegūst vēl papildus puspunktu. Šis izrādījās diezgan sarežģīts uzdevums, un daudziem ar to klājās diezgan grūti. Veiksmīgākie vai, iespējams, zinošākie izrādījās igauņu bārmenis Kristo Tomingass, Leo Pudņiks no Latvijas un lietuvietis Juliuss Kiveris. Dalībniekiem bija jāatpazīst šādi dzērieni: Angostura Bitters, Monkey Shoulder, Cinzano Rosso, Hendrick’s Gin, Havana Club, Xenta Absinth, Campari, Monkey Shoulder (jā, tas tika iekļauts divas reizes), Bulleit Bourbon, Kahlua.

Gross Profit – posms, kurā bārmenis iemācās, kā pareizi izveidot kokteiļu kalkulācijas un saprast pašizmaksas veidošanos. Tas liek arī saprast, ka kalkulāciju ievērošana ir svarīga uzņēmuma finansiālajam stāvoklim. Piemēram, dažādu dzērienu nepamatota aizstāšana veicinās atlikumu kļūdas un zaudējumus. Septiņu recepšu aprēķināšanai tika atvēlētas 15 minūtes.

Pouring – šķidrumu liešanas precizitātes pārbaude. Dalībniekiem tiek doti desmit šeikeri, un divu minūšu laikā katrā no tiem precīzi jāsapilda no 5 līdz 50 ml. 5, 10, 15, 20 līdz 50. Lai iegūtu punktu par katru mērvienību, atļauts kļūdīties tikai par 1 ml. Igaunim Regeri Zo un lietuviešiem Karolim Šimkum un Jonasam Butkevičam šī disciplīna padevās vislabāk.

Round Build – sacensību fināls. Posms, kurā dalībnieki beidzot tiek pie darbošanās ar reāliem produktiem bārā. Tiesa, tikai trīs labākie pēc iepriekšējos posmos iekrātajiem punktiem. Finālistiem maksimāli īsā laikā jāpagatavo astoņi kokteiļi. Šo posmu vērtē ne tikai hronometrs, bet arī pārējie dalībnieki. Kad astoņi kokteiļi pagatavoti, pārējie tos degustē un nosaka, vai tie pagatavoti atbilstoši un vai viņi būtu ar mieru par tiem maksāt. Katrs neatbilstošais kokteilis pārvēršas soda sekundēs.

Finālā iekļuva dalībnieki no visām trim valstīm. Igauniju pārstāvēja Regeri Zo, Latviju – Jurijs Zariņš, bet no lietuviešiem augstāko punktu skaitu ieguva Karolis Šimkus. Ja kopējais mūsu bārmeņu zināšanu līmenis, precizitāte ieliešanā un dzērienu atpazīšana, salīdzinot ar pārējo pasauli, ir ļoti augstā līmenī, tad ātrumā gan varētu klāties labāk. Piemēram, kanādietim Rodam Redfordam bija nepieciešamas 1 minūte un 50 sekundes, lai izpildītu uzdevumu. Bet tas arī ir viens no šo sacensību mērķiem – izzināt savas vājās vietas un attīstīt tās, uzlabojot iemaņas, un celt savu kopējo līmeni.

Par Monkey Shoulder UBC 2018 Baltijas uzvarētāju kļuva Regeri Zo no Igaunijas, kurš finālā astoņus kokteiļus paguva pagatavot nieka 3 minūtēs un 25 sekundēs. Otro vietu ieguva Karolis Šimkus no Lietuvas, un mūsu pašu Jurijam Zariņam godpilnā trešā vieta.

Zīmols Monkey Shoulder parūpējies arī par diezgan iespaidīgu balvu. Katra UBC uzvarētājs šogad novembrī dosies lieliskā četru dienu ceļojumā uz Atēnām, lai kopā ar pārējiem uzvarētājiem un zīmola vēstniekiem piedalītos Athens Bar Show 2018 un kopā izklaidētos īpašā Monkey Shoulder stendā, piedalītos semināros, kā arī apmeklētu ievērojamākos kokteiļbārus. Izstādes laikā bārmeņiem tiks pasniegti īpaši čempionu gredzeni, kurus, kā atklāja Ansis, izgatavo kompānija, kas ražo NHL un NFL čempionu gredzenus. Tas tik ir ko vērts!

Dalies: